Thursday, April 30, 2009

Ubah Pengajaran

Senario pendidikan sekarang nampak semakin mencabar. Guru-guru yang menjadi agen penyampai maklumat amat memerlukan sesuatu yang boleh disifatkan sebagai kreatif dan inovatif. Ini bermakna guru-guru mestilah dapat menyampai pengajarannya dengan efektif. Guru-guru harus meneroka dan membentuk satu pendekatan dengan menggunakan kreativiti yang tinggi supaya setiap inci metod dan kaedah yang digunakan dapat memperkembangkan minda, emosi, sikap dan nailai para pelajar. Tidaklah nantinya pelajar-pelajar merasa bosan dan jemu yang akhirnya sudah tidak berminat lagi untuk belajar. Apabila pelajar-pelajar sudah tidak berminat lagi dengan pelajaran maka sudah tentu guru sukar membendung masalah-masalah lain yang akan timbul. Pelajar akan mencari seribu alasan yang akan membuatkan guru menjadi resah dan keliru dengan gaya dan identiti sendiri. Sukar untuk menarik semula pelajar yang telah "kehilangan" ini. Guru haruslah pandai 'menarik rambut dalam tepung' dan perlu menghidupkan semula kepercayaan pelajarnya terhadap pelajaran kerana individu yang berefikasi tinggi sahaja yang berupaya menghadapi sesuatu situasi dan mampu meningkatkan pencapaian dan perwatakan. Pengetahuan dan kemahiran guru menjadi faktor utama menjana semula maruah pendidikan dan mempengaruhi segala tindakan yang bakal diambil.

No comments: